Preloader image Preloader image

BLOG

Susan Sontag verklaart Sef Peeters (of: hoe red je de foto?)

20 feb 2020, by Twan van den Bos in Blog

Ik dwaalde onlangs rond op de expositie ‘Zwaar als een vogel’ met werk van Sef Peeters (1947-2019) in het Stedelijk Museum in Breda. Bij zijn fotowerk werd ik geconfronteerd met een uitspraak van hem gedaan in 1978 in een catalogus bij zijn expositie in het Stedelijk in Amsterdam. ‘Een foto is maar een foto, maar als het er drie zijn krijgt het iets nadrukkelijks, dan gaat het bijna een beeldhouwwerk worden, dat in de tijd blijft bestaan’. 

Bij deze uitspraak heb ik lang stilgestaan. In eerste instantie wist ik niet waarom. Een dag later kwam echter het inzicht m.b.v. Susan Sontag. Susan Sontag zegt in haar essay ‘Over fotografie’ dat foto’s na verloop van tijd op drift raken en open raken voor iedere interpretatie. Is het dus mogelijk dat als je drie foto’s naast elkaar zet dit minder snel gaat gebeuren?

Sef Peeters was geen fotograaf maar kunstenaar in diverse disciplines. Het fotowerk was een onderdeel van zijn kunstwerken, maar zeker niet alleen. Als ik echter kijk naar het voorbeeld dat ik zag in het begeleidende boekje bij de expositie kon ik mij niet aan de indruk onttrekken (in ieder geval sprekend voor mijzelf) dat drie foto’s naast elkaar moeilijker als los beeld zijn te zijn. De vraag die mij nu nog wel bezighoudt is of de foto nu gered is van ‘op drift raken’, zoals Susan Sontag aangaf. Dat ga ik de komende tijd proefondervindelijk eens uitzoeken.

Foto: Sef Peeters